Skip to main content
НИЕ, ПОТРЕБИТЕЛИТЕ

НИЕ, ПОТРЕБИТЕЛИТЕ

By ПОДКАСТ "НИЕ, ПОТРЕБИТЕЛИТЕ"

Подкаст за правата ни като потребители.
Дискусии на актуални потребителски теми, практики на пазара и конкретни казуси с интересни събеседници - експерти и потребители на стоки и услуги в различни сегменти.
Currently playing episode

Мария Константинова и Виктор Дремсизов и техните потребителски истории

НИЕ, ПОТРЕБИТЕЛИТЕApr 20, 2024

00:00
27:26
Мария Константинова и Виктор Дремсизов и техните потребителски истории

Мария Константинова и Виктор Дремсизов и техните потребителски истории

Този подкаст епизод е една вълнуваща и обогатяваща среща с Мария Константинова и Виктор Дремсизов - водещите на сутрешния блок на телевизия Bulgaria ON AIR "България сутрин".


Журналистите споделят свои потребителски истории и личен опит от покупки в България и в чужбина. Представят и полезната платформа на Investor Media Group - Helpbook.info, която свързва гражданите с институциите, за да решава ефективно и открито проблеми с различен характер.


Мария и Виктор разказват и за своя колега - ководещия AI Иван, който е продукт на генеративния изкуствен интелект и още от появата си работи по всички правила, които европейските институции тепърва ще утвърждават в страните-членки, за да защитят обществото от дезинформация, измами, нарушаване на потребителските права и др.

Apr 20, 202427:26
Генеративният изкуствен интелект - мотото на Световния ден на потребителя 2024

Генеративният изкуствен интелект - мотото на Световния ден на потребителя 2024

На 15 март отбелязваме Световния ден на потребителите, който през тази година преминава под мотото "Генеративният изкуствен интелект". Неслучайно Потребителският интернационал избра тази остро актуална тема за честването на датата, превърнала се в знакова за припомняне на правата на потребителите и насърчаването на консуматорите в отстояването им. Този епизод на подкаста "Ние, потребителите" е посветен именно на изкуствения интелект. От една страна - на рисковете и възможностите за потребителите да попаднат на измами или да получат достъп до непознати за тях до момента, но полезни услуги, както и за бизнесите, които ще имат все повече опции да бъдат коректни или да мамят. От друга страна - на предизвикателствата пред законотворците да се надпреварват с развитието на изкуствения интелект и да го регулират така, че да гарантират и защитата на потребителите. И от трета - високите изисквания пред контролните органи и институциите да осигурят надеждната защита на гражданите от нарушения и измами. В поскаст епизода дискутираме и други актуални потребителски теми като дейността на инфлуенсърите, дигиталния пазар и опасните стоки и нелоялните практики на него. Ще видите и кратка история на потребителската защита, идеята за която датира отпреди близо 4 000 години...

Mar 09, 202431:39
Пластмасовите опаковки: Потребителска култура и навици, правила и практики, нови идеологии

Пластмасовите опаковки: Потребителска култура и навици, правила и практики, нови идеологии

Пластмасата представлява 95% от отпадъците, пръснати по плажовете, морското дъно и други повърхности на планетата Земя. В световен мащаб годишно се произвежда над 500 млн. тона пластмаса, като прогнозите са при запазване на тенденцията до 2050 г. Земята да генерира около 34 милиарда тона пластмаса, а в морето да има повече от нея, отколкото риба. 40% от пластмасовите отпадъци са опаковки, сред които бутилки за напитки, сламки, пазарски торбички, фасове, запалки за еднократна употреба и др. Това означава, че потребителското поведение има огромно значение за натрупването на излишни отпадъци на планетата ни. Какви са мерките, които човечеството взима, за да спасим нашия дом - Земята, и как може всеки един от нас да допринесе към каузата? Този епизод на подкаста "Ние, потребителите" е посветен на възможностите да ограничим употребата на пластмасови опаковки на потребителските продукти (без да се създава риск за здравето), като пестим пари от това и намаляваме замърсяването на природата за нас днес и за нашите деца утре. Източници: https://seas-at-risk.org https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:32019L0904 https://www.tuttoambiente.it/news/vendita-prodotti-sfusi-alla-spina-contributo-economico/ https://www.moew.government.bg/static/media/ups/tiny/filebase/Waste/Legislation/Naredbi/waste/NNVOPPVOS.pdf https://www.moew.government.bg/bg/grajdanite-mogat-da-iziskvat-alternativa-na-plastmasovite-chashi-i-kutii-v-turgovskite-obekti/ Видео откъси: https://www.youtube.com/watch?v=M7ikhWfHQc8 https://www.youtube.com/watch?v=aA0O9PBZ2H8 https://www.youtube.com/watch?v=eQDCg8uolUE https://www.tartuloodusmaja.ee https://www.youtube.com/watch?v=praFbULLFNI

Feb 03, 202417:48
Тенденции и предизвикателства пред потребителите и онлайн търговците

Тенденции и предизвикателства пред потребителите и онлайн търговците

Жанет Найденова е председател на УС на Българската Е-комерс асоциация. С нея представяме и обсъждаме актуалните тенденции и предизвикателства в сферата на електронната търговия - и пред потребителите, и пред търговците, които се съревновават за вниманието и доверието на купувачите. Видеото е заснето и обработено от Николай Бакалов.

Jan 27, 202426:06
Фалшивите стоки и измамите онлайн

Фалшивите стоки и измамите онлайн

Журналистът Лияна Панделиева е страстен любител на пазаруването през интернет. Нейните безброй лични преживявания с покупки от е-магазини от цял свят, но и активно наблюдение върху поведението на онлайн ориентираните потребители я превръщат в изключително подходящ събеседник по тема като фалшивите стоки и измамите в интернет. В подкаст епизода Лияна споделя своя богат потребителски опит и рецепта за щастливо пазаруване в интернет: да бъдем компетентни купувачи. Според нея, "способността да не попадаш на фалшиви стоки е вид учене и научаване с времето", но е убедена, че "човек сам трябва да се обучава на онлайн грамотност". С усмивка, но и с поука споделя и за най-голямата си издънка при покупка от интернет.

Dec 22, 202320:04
Договорите с телекомите - как да не ни подведат да преподпишем за нов период преждевременно?

Договорите с телекомите - как да не ни подведат да преподпишем за нов период преждевременно?

Журналистът Биляна Славчева, която е и дългогодишен водещ на предаване с пазарна рубрика по БНР - Благоевград, разказва своя лична поучителна история - как наетият от нейния мобилен оператор кол център се свързва с нея по телефона и прави опит да я подведе, че договорът и изтича, когато всъщност от него остава още цяла година. Как да реагираме на телефонните обаждания с оферти за подновяване на договора ни за телекомуникационни услуги? Какви проверки да направим, къде и за какво да се консултираме преди да решим дали да се обвържем за нов период? Тези и още въпроси дискутираме в настоящия епизод на подкаста.

Dec 09, 202315:32
Покупките от презентации - рискове, права и задължения

Покупките от презентации - рискове, права и задължения

Какви психологически похвати прилагат опитни презентатори, за да продават скъпи продукти и уреди за дома, бита и здравето по време на събития в зали? Как умело успяват да убедят хората да помислят, че взимат правилно решение за покупка, а след това нерядко да съжаляват за него. Свидетелски разказ на потребител разкрива подробности. А коментарите ще ви ориентират как при желание от ваша страна да упражните правото си на отказ до 14 дни от доставката и да избегнете умишленото му препятствне от недобросъвестни търговци, както и други подводните камъни.

Nov 25, 202318:29
Как да защитим правата си като потребители и граждани?

Как да защитим правата си като потребители и граждани?

Адвокат Искра Кишкова разяснява как да защитаваме правата си в различни житейски ситуации и защо е важно да не оставяме без реакция нарушаването на закона от институции, търговци и други граждани.

Медиацията като достъпен, бърз и ефективен способ за разрешаване на спорове с разнороден характер е друг акцент в разговора с нея.

Oct 28, 202321:43