Скъсяване на линкове - защо, как, за кого?

Случвало ли ти се е да изпращаш линк, който се оказва твърде дълъг и заплетен? Точно за тази цел има сайтове като shortly.bg, които ти помагат да скъсиш своя линк.

Shortly.bg

Какво е скъсяването на линкове?

Това най-често e безплатна услуга, предлагана от сайтове, в които можеш да поставиш дълъг линк и вместо него да получиш по-къс, добре изглеждащ и запомнящ се “url адрес”, който води към твоята връзка.

Как работи?

Функцията на такъв сайт, също наричан url shortener, е много проста. Съкращаването на линк отнема само няколко клика:

  1. Поставяме дългия линк в определеното за целта място в сайта за скъсяване;
  2. Кликаме върху бутона;
  3. И получаваме нов къс линк, който можем да копираме и използваме вместо първоначалната заплетена връзка.

URL Shortener

Ето един пример:

Това тук е линкът към нашето настоящо лого (като профилна снимка във Фейсбук):

https://www.facebook.com/photo/?fbid=111844131732250&set=a.111572968426033

Ако вземем този същия линк и го трансформираме в сайта ни за съкращаване, той ще изглежда така:

https://shortly.bg/yTb0n

Вероятно сме на едно мнение кой от 2-та линка е по-прилежен и елегантен. Това е цялата идея.

За кого е скъсяването на линкове?

Полезно е за всеки, който споделя интернет линкове и иска те да изпъкнат със стил и семплота.

Това средство би намерило най-голяма приложимост при блогъри, влогъри, копирайтъри, дизайнери, фрийлансъри, маркетолози, предприемачи, “хоум-офис” работещи или всеки, който е редовен участник в интернет пространството.

Така текстът, съобщението или връзката, която искаш да споделиш, ще изглежда в пъти по-прилежна и професионална.

Ако си активен в онлайн комуникацията, под една или друга форма, този инструмент може да те представи в по-добра светлина пред тези, на които изпращаш линковете си.

Функцията е особено полезна и при споделяне на линк във формуляр или и-мейл, където не бихме искали да изразходваме 3 реда за пъзел от букви и цифри, щом можем да впишем същия линк в около 15 символа.

Кратка история на средството за скъсяване на линкове

Всичко започва през далечната 2002 година, когато Кевин Гилбъртсън създава сайта tinyurl.com.

Около 10 години след лансирането на първия публичен уеб сайт (което се случва през 1991 г.), развитието на линковете също напредва значително. Това дава идеята на тогава 24 годишния американски “web developer” да създаде средство за скъсяване на линкове.

Според списание wired.com, Кевин от малък е карал едноколка (велосипед с една гума) и понеже е участвал в интернет групи, свързани с неговото хоби, е имал нужда да улесни достъпа до тези общности чрез пренасочващи линкове.

Разбира се, интернет тогава е бил много по-различен от това, което е в момента. Но е факт, че с времето са се раждали все повече линкове, а в доста случаи все по-дълги и заплетени.

“Нуждата е майка на иновацията.“ - Платон

На кратко:

Скъсяването на линкове е полезно средство в арсенала на всеки, който се старае да бъде по-подреден в интернет присъствието си.

Разликата между 60 символа и 15 - е голяма, а късият линк винаги е за предпочитане пред дългия.

  • Вдъхва професионализъм.
  • Изглежда по-подредено.
  • Отличава се.
  • Помни се.

Скъсявай своите линкове със shortly.bg.